Restaurangfällan

Restaurangfällan

Restaurangbesök för sockerberoende kan fungera utmärkt om man har egen kunskap och har förberett sitt besök väl.
Att tro att kocken har kunskap om livsmedelstillsatser, dolt socker och stärkelser är den största faran. (Visst finns det även restauranger som har både kompetens och vilja men majoriteten är ännu dåligt insatta i vad ett sockerberoende innebär).
Här delar jag med mig av bra tips inför restaurangbesök: 

De flesta inom restaurangbranschen känner väl till gluten, laktos och mjölkproteinallergi men när man börjar prata om socker, sötningsmedel, substitut, tillsatser, stärkelsearter mm är risken stor att man får ett par ”himlande” ögon och ett påklistrat leende till svar när man kommit till ingrediens nr 38 som man inte inte vill ha på tallriken... Det är verkligen ingen lätt uppgift man ger köket - tänk på hur lång tid det tog för dig själv innan du kommit fram till vilka livsmedel som fungerar/inte fungerar.

  1. Leta upp ett för dig säkert protein på menyn.
  2. Leta upp grönsaker som du vet att du tål.

Om det inte framgår av menyn behöver du ta reda på ifall de livsmedel du valt ut är preparerade med något du inte tål, det kan vara:

  • Glace
  • Balsamvinäger
  • Marinad
  • Rubb
  • Panering/inbakning/fritering eller brödkrutonger
  • Gratinering (gratängost innehåller majsmöl och/eller potatismjöl)
  • Flambering
  • Dressing


För enkelhetens skull och för att inte skrämma upp kocken eller irritera personalen kan man helt enkelt säga/maila ”Jag har väldigt många tillsatsallergier så för att det ska blir enklare för köket och för att jag ska kunna känna mig trygg undrar jag om det fungerar för er att tillaga mitt XXX och XXX ENBART genom att steka/grilla i olja och UTAN kryddor och förvälla/woka grönsakerna utan någon som helst tillsats? Jag kan krydda med salt och peppar själv vid bordet. Ingen sås, glace eller dressing på tallriken – men om ni har äkta animaliskt mejerismör kan jag ta en klick av det, färska kryddörter går också bra.

Eftersom du redan på förhand har kollat upp att matstället har de råvaror du vill beställa kommer du att bli bemött med respekt och empati. Glöm inte att tacka extra för att du får bra mat som inte gör dig sjuk.

Det naturliga fettet du behöver för att få en komplett måltid har du själv med dig, förvara i en liten tät burk. Finns det äkta smör och om du tål mejerier kan du såklart äta det och på salladsbordet kan man oftast hitta olivolja,  men tänk inte att du kan äta bearnaisesås eller liknande bara för att du själv brukar laga den med smör o äggula hemma. På restauranger är såserna i bästa fall gjorda av sk. restaurangsmör (hårt processat veg. fett med smörarom) och pastöriserade äggulor med tillsatser. Stärkelser och förtjockningsmedel används flitigt.

Andra vanliga restaurangfällor som man lätt tror är ”nyttiga” och OK är:

  • Friterad sötpotatis (rullas i maltodextrin/stärkelse för mera krisp)
  • Coleslaw (oftast mkt socker/fruktjuice i)
  • Dressingar (stärkelse och dåliga oljor, socker, honung, sirap….)
  • Grillkrydda (socker och glutamat)
  • Vispad grädde (”restaurang-grädde” oftast gjord på veg. oljor – oftast sötad)
  • Marinerade grönsaker på salladsbord (socker, honung, kryddmixer med glutamat)
  • Bönpasta eller andra glutenfria pastasubstitut (förklädd drogmat)
  • Kebabkött/Gyroskött (köttbitar som limmats samman med stärkelse, kryddor med glutamat)
  • Soppa (buljong med mycket socker, jäst och glutamat)
  • Vegetariska proteinalternativ som ska påminna om animaliska varianter (processat med glutamat, socker/dolt socker, jäst, konstgjorda smakämnen mm)
  • Omeletter/Äggröra på buffé (innehåller stärkelser)
  • Korv, pastej, färsmat (blandas ut med mjöl, socker, potatis, bröd – en burgare på en lunchrestaurang kan innehålla så mycket som 60% stärkelserik utfyllnad)

Ingela Jönsson, Kostrådgivare, hormonterapeut och tarmspecialist
VD, Arteget AB

2018-01-11 11:56