Resistent stärkelse?

Resistent stärkelse?

Även sockerberoende behöver få i sig resistent stärkelse så de goda bakteriestammar som har det som favoritföda överlever. En kost utan bra bakteriemat leder på sikt till tarm och matsmältningsproblematik. Men urvalet på resistent stärkelse är mycket begränsat för den som är sockerberoende – där måste man ju ALLTID tänka: Abstinensen FÖRST!

Vanligaste källan till resistent stärkelse är spannmålsprodukter, baljväxter och olika mjölsorter med ouppvärmt potatismjöl i topp när det gäller procentandel restistent stärkelse. För den som är sockerberoende går dock alltid spannmål och stärkelserika produkter  som höjer blodsockret snabbt bort och just formatet MJÖL/PULVER är extra riskfyllt för den som har beroendesjukdomen.

Trots att den resistenta stärkelsen i kallt potatismjöl inte tas upp som näring i tarmen ska man inte glömma att ca 12 % av kolhydraterna INTE är resistenta. Dessa kommer därför att omvandlas till glukos och höja blodsockret precis som socker. Många sockerberoende går i återfall efter att ha testat potatismjöl i kallt vatten. Inte minst för att sockerberoende har en tendens att ofta överdriva och ta tre, fyra...eller femdubbel dos av allt de tror är bra...
Detsamma gäller med bönor/linser/ärtor etc – en viss del av kolhydraterna ÄR INTE resistenta och om intaget blir för högt kan det trigga igång beroendehjärnan.

Den som har värkproblematik och skadad tarm (eller inte vill få det) måste vara försiktig med potatismjöl, bönor, linser och ärtor då de också innehåller en del lektiner (växtgift som bl.a förstör mikrovilli tarmen och kan ge näringsbrist och läckande tarm) samt fytinsyra som bl.a binder till sig kalcium, magnesium, zink och järn så kroppen inte kan ta upp det som näring. För att minska de negativa effekterna av lektiner och fytinsyra ska baljväxter, bönor, linser etc alltid blötläggas i flera vattenbad under 1-2 dygn och sedan kokas långsamt i nytt rent vatten – det vatten som man har haft till blötläggning och kokning ska inte konsumeras, däri ligger ju alla de gifter man har dragit ut ur grödan för att den är skadlig för kroppen! Den som inte blötlägger och kokar själv bör välja exempelvis Saltå Kvarns produkter som är ekologiska och som har genomgått både blötläggning och långsam kokning (men ät/drick ej vätskan i förpackningen!) Tänk på att inte alla färdigprodukter är tillredda lika bra, långt ifrån alla producenter blötlägger - ofta kokas de bara och säljs liggandes i kokspadet. Just Saltå Kvarn vet jag är ordentligt tillredda då jag har fått det bekräftat från produktionen. 

Mitt bästa tips för sockerberoende är dock att helt skippa potatismjöl, bönor och linser för att vara på den säkra abstinenta sidan. I stället rekommenderar jag groddade FÄRSKA (ej konserv) mungbönor (innehåller en hel del resistent stärkelse och gifterna försvinner vid groddning och näringen i bönan ökar vid groddningsprocessen, dessutom finns där inte KH som höjer blodsockret nämnvärt i den färdig groddade produkten, groddar är också utrensande och hjälper kroppen att rensa ut toxiner).

Ett annat alternativ för sockerberoende är stärkelse från Pisang matbanan. Det är ett mjöl från en speciell matbanansort som visat sig fungera mycket bra hos även superkänsliga sockerberoende. 

Hur känslig just du är kan man inte veta på förhand. Det gäller att vara 100% ärlig mot sig själv. Lägga märke till känslor, beteende, sömnmönster etc och tro inte att du kan bara för att någon annan klarar det. 
Om du vill testa att äta bönor/linser/ärtor etc - gör det när du är i en STABIL period, testa bara lite åt gången och var observant på nedanstående, och om du är minsta tveksam: VÄLJ MUNGBÖNSGRODDAR ELLER PISANG PULVER i stället.

  • Vill jag plötsligt äta bönor/linser/ärtor etc i allt till alla måltider?
  • Blir jag manisk och ska uppfinna allehanda nya recept som innehåller bönor/linser/ärtor etc?
  • Försöker jag skapa något som liknar drogmat med hjälp av bönor/linser/ärtor etc? (bröd, muffins, våfflor etc)
  • Blir jag rastlös, irriterad, orolig om jag inte har fått äta bönor/linser/ärtor etc?
  • Börjar jag ändra och mixtra med matplanen?
  • Hoppar jag över måltider för att ta "nåt snabbt" i stället?
  • Kretsar tankarna kring när jag ska få äta äta bönor/linser/ärtor etc nästa gång?

Ingela Jönsson, Kostrådgivare, hormonterapeut och tarmspecialist
VD, Arteget AB

2017-12-27 19:06