Kostråd för Mat och sockerberoende

Kostråd för Mat och sockerberoende

Som mat och sockerberoende behöver man ta bort livsmedel som höjer blodsockret fort och mycket. Man behöver också ta bort många tillsatser eftersom dessa kan trigga beroendehjärnan.

Hur mycket kolhydrater var och en kan äta är individuellt. Mejerier/ost, nötter/frön går bort för många då det kan vara väldigt triggande. Olika kroppar har olika skador/nedsättningar och kan hantera det vi äter på olika bra vis. Det man med säkerhet kan säga är att ALLA kroppar mår bra av o-processad ren mat.

Nedan är några enkla råd för dig som är i startgroparna att ta tag i ditt mat/sockerberoende:

Ledfråga: Smakar det sött? Innehåller det mycket kolhydrater? Är det i mjölform?
Börja med att rensa bort livsmedel som är starkt påverkande för mat/sockerberoende:
Socker, godis, snacks (även sk. ”naturgodis”), sötningsmedel, sirap/honung, flingor, bröd, knäckebröd, pasta, ris, mjöl, sylt/marmelad, juice, läsk, saft.  

Ät bra protein till alla måltider, välj mellan:
Fågel, fisk, skaldjur, ägg, nötkött, griskött, lamm, vilt, ost

Använd naturligt fett vid matlagning eller använd som tillsatt fett till maten:
Ekologiskt kokosolja/fett, smör, ghee, MCT-olja, kallpressad ekologisk olivolja, kallpressad avokadoolja

Feta råvaror/livsmedel som fettkälla:
Avokado, oliver, feta mejerier

Kolhydratkällor:
Kålväxter, bladgrönsaker, lökväxter, salladsgrönsaker, groddar

Den som tål lite mer kolhydrater:
Bönor, rotfrukter, bär, nötter, fröer, syrlig frukt

Undvik:
Friterad mat, hårt ugnsbakade livsmedel, mat i ”mos/puré” form

Ät bara sällan eller välj nitritfritt/naturligt med hög kvalitet:
Charkprodukter (korv, kassler, bacon, rökt skinka, processad påläggsmat), odlad fisk

Hur mycket ska man äta?
Mängden mat och antal måltider per dag varierar beroende på kroppsstorlek, rörelsenivå och ämnesomsättningstyp. Med en personligt anpassad matplan kan man få hjälp med att tillgodose kroppens näringsbehov. 

2018-10-03 09:05