Julmat för sockerberoende - enkla och smarta tips

Ska du hålla julbord för familj och vänner i år? Då har du alla möjligheter att servera mat som alla kan må bra av och du behöver inte sitta på vita knogar och må dåligt. Här kommer förslag på ENKEL julmat som inte kräver speciellt mycket arbetsinsats - låt ditt måtto vara: GÖR DET ENKELT. Då kommer du att kunna njuta av julen och få tid att umgås socialt med din familj & vänner. 

Nedanstående julmatsförslag går självklart också utmärkt att ta med sig på tillställningar dit man är bjuden om man är osäker på vad som finns på plats. Idag är det inte någon "big deal" att någon har egen matlåda med på fest eller firmaträff - allergier och specialkost är vanligt. Meddela bara värden/värdinnan i förväg att du kommer att ha eget med dig och försäkra hen att det är tryggast för både dig och hen att du tar med eget då du reagerar på så många olika tillsatser och att bli sjuk pga ett litet misstag i nån sås vill du inte riskera. Vilken värd/värdinna vill att gästerna ska bli sjuka? Om värden/värdinnan ändå till varje pris vill stå för att tillaga även din mat kan du ge hen en länk till detta inlägg så underlättar du väsentligt. 

 

Glögg för sockerberoende

VÄLKOMSTGLÖGG

På de flesta tillställningar hör det till att det serveras en välkomstglögg. 
Kan sockerbereonde dricka det? Det finns ju sockerfritt? Meeen det är ju så lite.... eller? NEJ! Sockerberoende kan INTE dricka glögg, oavsett om det är med eller utan riktigt socker eller alkoholfritt. Smakar det sött? Då drar beroendesjukdomen igång på höga varv och då är det risk för att resten av tillställningen fullständigt urartar matmässigt.
Jaha! Ska man ALDRIG få vara lite social eller dricka något mysigt och juligt längre då? 
Jodå - i stället för glögg kan man dricka ett ljuvligt YOGI te med julkryddor i. Brygg te enligt anvisningarna och ha i en extra kanelstång & skållad mandel.

Inlagd sill

SILLBORD

Inlagd sill som ligger i creme fraiche eller majonnäsbaserad sås innehåller i regel mycket socker, värstingen brukar vara senapssill. Av de som ligger i klar spad är sillsorter som Brantevik, vinbärssill och tranbär/lingonsill de mest söta. På ett julbord där man inte själv har kontroll över ingredienser är det säkrast att hoppa över sill - eller om man inte är superkänslig hålla sig till 2-3 bitar traditionell löksill. 
Man kan lätt luras på sockerhalten i sill genom att titta på näringsinnehållet. Ofta har krämiga sillsorter som senap, vitlök etc lägre kolhydratinnehåll än löksill etc vilket blir lurigt - det man måste tänka på här är att sockret finns i såsen/lagen och eftersom man äter av såsen men inte dricker lagen blir summan av kolhydrater alltid färre på sillsorter i klar lag. 
Ett smart o snabbt tips på snabbgjord "hemmagjord" sill är att köpa färdig löksill eller 5-minuters sill. Lägg sedan sillbitarna i en sil och spola snabbt av dem med kallt vatten en kort stund. Tag sedan färdig majonnäs/turkisk yoghurt/creme fraiche eller vad du gillar som såsbas och smaksätt med härliga krydd kombinationer. Lägg sedan ner sillbitarna - volilá - snabbt - gott och safe! Här är några förslag på kryddor som går fint ihop med sill: 

  • Curry + lite finhackat syrligt äpple (äpplet kan uteslutas)
  • Dijonsenap + finhackad cornichon gurka (sockerfri)
  • Hackad dill + rivet citronskal o lite pressad citron + lite örtsalt
  • Riven pepparrot
  • Dill + Löjrom eller sikrom + finhackad röd lök
  • Vitlök + finhackad gräslök
  • Riven färsk ingefära + lime + lite örtsalt

Annat gott tillsammans med sillen:

  • Kallrökt lax (Gärna KRAV som har bättre fettsyraprofil)
  • Inkokt lax (Googla recept, gör som det står men uteslut socker)
  • Rökt makrill (OBS! Läs innehållsdeklarationen på kryddmix som används)
  • Ål
  • Skaldjur
  • Hårdkokta ägg 
Lavrökt skinka från Jokkmokk

KALLSKURET

Charkprodukter är tyvärr pumpade med en hel del skräp som socker, dextrose, maltodextrine, smakförstärkare och stärkelse som i många fall gör det svårt för sockerberoende. Känsligheten kan variera från person till person. Den som är känslig gör klokast i att tillreda det kallskurna själv och då passar det bra att göra stora stekar i ugnen. Rostbiff, lammstek, kalkonstek eller Tjälknöl är enkelt att göra själv, det finns massor av bra recept på nätet och det går ALLTID att utesluta socker, honung etc om det ingår i ett recept på stekar. Julskinka är svårt att hitta som inte är pumpad med socker, här får man vara ärlig mot sig själv och kanske rentav välja att avstå eller välja en sort med minimalt av tillsatser exempelvis JOKKMOKKS KORV & RÖKERIs LAVRÖKTA ELLER KOKTA SKINKA (Distribueras via RIDDERHEIM - lätt för din delikatess att ta hem)  som är helt utan tillsatt socker där köttet kommer från svenska grisar som fått leva lösgående under uppfödningen.
Ett bra alternativ till kallskuret om man själv inte har möjlighet att tillaga själv är charksortimentet från märket BRÖDERNAS "SCHYSSTA" . Det är påläggsmat utan E-nummer från Svenskt kött där man använder grönsaksfonder som smaksättare. Kolhydrathalten är under 1 % på de flesta. OBS att det är förpackningarna som är märkta "SCHYSSTA" som är utan E-nummer etc.
En annan sak som passar bland det "kalla" bordet är sylta. De flesta sorters sylta är OK för sockerberoende, det finns olika varianter att välja mellan: kalvsylta, rullsylta, pressylta - men som alltid: läs innehållsförteckningen, även här kan det finnas tillsatt stärkelse som konsistensgivare. 

 

Köttbullar för sockerberoende

SMÅVARMT

På det varma bordet finns det en hel del att servera. Ett julbord utan köttbullar är sällsynt, men inte alla har tid att stå och rulla o fixa med det - då rekommenderar jag EJMUND GÅRDENS köttbullar som görs på kött från gräsbetesdjur på Gotland. Riktigt goda och de är även ägg och glutenfria. Innehåller förvisso en minimal mängd potatismjöl/flingor men enligt min erfarenhet med hundratals sockerberoende är det ingen mängd som påverkat ens de allra känsligaste beroendehjärnorna. Dessa köttbullar kan man hitta i frysdisken på bl.a välsorterade Coop Forum butiker. Ejmund gården har även andra bra produkter som hamburgare och korv (dom har också produkter som INTE är bra för sockerberoende - så som alltid....läs innehållsförteckningen) 
Prinskorv? Jättesvårt att hitta någon riktigt bra. Man får titta på lokala producenters sortiment där kanske man kan hitta något med mindre skräp o mindre kolhydrater. Men i stället för att jaga land och rike runt efter prinskorv tycker jag att man kan köpa en fin vanlig smal korv med hög kötthalt och dela i tre bitar - sen "kryssar" man ändarna och då ser det ut som prinskorv! 

Annat småvarmt som förgyller julbordet:

  • Omelett med sparris eller svampstuvning
  • Hemmagrillade revbensspjäll
  • Hemgjord varm rödkål 
  • Dansk fläskstek 
  • Lammkorv, julkorv
  • Långkål

GRÖNSAKER OCH TILLBEHÖR

Inget julbord utan grönsaker! Kroppen behöver vitaminer, antioxidanter, fiber och spårämnen även till fest. Här är lite förslag:

Mjölksyrade rödbetor

  • Hemgjord coleslaw
  • Majjonäs eller creme fraichebaserad sallad med stjälkselleri, lite syrligt äpple och valnötsbitar
  • Fat med cocktailtomater, gurkbitar, paprika och rädisor på en bädd av små salladsblad
  • Oliver (Gärna Kung Markattas som är opastöriserade med mjölksyrabakterier)
  • Cornichons
  • Mjölksyrade grönsaker (Opastöriserat från exvis Tistelvind eller Surtantens)
  • Dijonsenap eller hemgjord Skånsk senap
  • Mjölksyrade rödbetor (Exvis Surtantens)
  • Hemgjord rödbetsallad (använd Surtantens mjölksyrade eller förkokta färska)
  • Rostad lök utan mjöl (Finns i vår webshop HÄR)
  • Smörstekt brysselkål som delats i halvor med baconströssel (Stek finskuret bacon knaprigt och strö över)
  • Råa lingon (Gott om du har viltkött)
Spela spel till kaffet!

EFTER MATEN

Efter all julmat är det sällan det behövs någon efterrätt. Skapa nya traditioner! I stället för kaffe med sött - introducera kaffe med sällskapsspel. SÅ roligt och uppskattas av små såväl som stora. Antingen fram med brädspel, kortspel eller varför inte ett för året helt nyinköpt spel som blir familjens gemensama julklapp? Om ni bor så det går att ha dans kring granen är det ett populärt inslag hos barnen.
Paketspel är också roligt och uppskattat: Alla gäster bidrar med x antal paket till ett värde av x kronor som man bestämt i förväg. Alla paket läggs i mitten av ett stort bord, deltagarna slår tärning i tur o ordning - på 1:a eller 6:a får man välja ett paket - när paketen är slut får man börja stjäla av varandra. Detta görs på tid med tidtagarur, när larmet går får man behålla sina erövrade paket. Vi har dock en regel: Man får aldrig stjäla någons sista paket. 
I min familj satsar vi vars 2 "riktiga paket - ALDRIG ÄTBART INNEHÅLL"  + ett LUR- paket som såklart också ska vara snyggt inslaget. Ett LUR paket kan innehålla de mest roliga saker, dessa paket brukar bli de mest uppskattade och skrattsalvorna ekar högt. Under åren har jag fått allt från torktumlar-ludd till en vacker syltburk med gammeldags tyghätta innehållandes en gulfärgad vätska och etikett med texten: GUL SNÖ.

 

Ost

Men hur gör man med dessert om man är bortbjuden? 

Om du är på ett julbord kan det ofta finnas ett bord med ostar. Om du tål mejerier kan du då göra dig en liten osttallrik (komplettera med lite grönsaker från salladsbordet om det inte finns bra alternativ vid ostarna). Välj med fördel get eller fårost då det är mindre risk att beroendecentrum triggas av A2 protein som finns i dessa till skillnad från komjölksprotein som är ett sk. A1 protein.
Om du är på en privat tillställning kan du ha med dig egna ostar eller exvis lite bär + vispgrädde/kokosgrädde/yoghurt - välj det du tål.
Man kan också göra så kallad "Keso-a-la-Malta" och ta med sig. Du tar en burk keso - spolar av all vätska genom en sil så det bara är "keso-plupparna" kvar. Låt det rinna av ordentligt så de inte är för blöta. Blanda sedan plupparna i lite vispgrädde/kokosgrädde/yoghurt eller creme fraiche, om man inte triggar på det kan man smaksätta med lite kardemumma och äkta vaniljpulver - några hallon och lite hackad mandel passar bra till om man tål det. Om du inte tål keso kan du använda SHIRATAKI RIS i stället (Finns i välsorterade hälskostbutiker eller via näthandeln) Spola riset ordentligt i kallt vatten och låt det rinna av ordentligt (behöver ej kokas). 

LYCKA TILL! 

 

Ingela Jönsson, VD Arteget AB

Rostad lök (mjölfri) 2 dl

Äntligen! Rostad lök utan mjöl!

Grillkrydda, 2 dl

En allroundkrydda som passa lika bra till kött som fågel

Guarmjöl EKO,100g

Redning till såser. Även prebiotika till tarmen.

Persillade, 2 dl

Baskrydda i alla kök! Till alla grönsaksrätter, kött, fågel & fisk

EKO bryggkaffe, KOFFEINFRITT, 250g

Koffeinfritt bryggkaffe - Nötiga nyanser, varma och kryddiga toner - supergott!

EKO koffeinfritt snabbkaffe, 100g

Koffeinfritt snabbkaffe - Rund, silkeslen,nötig, kryddiga toner - supergott!

Himalayasalt 500g

Finmalt rosa bergssalt med naturliga mineraler och spårämnen